Az emberi idő nem körben forog, hanem egyenes vonalban fut előre. Ez az oka, hogy az ember nem lehet boldog, mert a boldogság az ismétlődés utáni vágy.
Milan Kundera
Az idő nem múlik, (…) hanem csak forog önmaga körül.
Gabriel Garcia Marquez
Képzőművész-tanár
Már gyerekként a művészi pályát választottam, iparművész, kerámia készítő az első szakma, amit megtanultam és sokáig gyakoroltam is.
Ekkoriban nem gondolkodtam azon, hogy művész… mi az a művészi lét.
A tanárságon pedig egyáltalán nem.
Megismertem művészeket, és tanárokat, barátként maradandó kapcsolatok alakultak ki. Olyan emberek társasága vett körül, akik valamiféleképpen a művészi pálya körül mozogtak, és akik a két pályát egyszerre művelték. Rám nagy hatással voltak ezek az emberek, és ahogy élték az életüket.
Hatottak rám kettős értelemben. Motiváltak festőként és tanárként is.
A tanulás és tanítás egyszerre volt jelen sokáig az életemben. Művésztelepek, szabadiskolák, táborok, autodidakta módon fejlesztve magam, majd jöttek az iskolák. Nem rögtön fiatalon, hanem amikor a váltásba belekényszerültem.
Bölcsészetet tanultam elsőnek, pedagógiát. Ma már azt gondolom pontosan jó volt ez a sorrend… Nagyon meghatározó lett később, amikor a szegedi, majd a pesti művészeti egyetemre jártam. Sajátos gondolkodásmódra tettem szert.
A kettősség innentől már egyre jobban jelen volt.
Meg kell tanulni a művészi kifejezés gyakorlati eszközeit, de az embernek annál többet is kell tudni mondani egy képpel. Magából, a gondolkodásából kell mutatni. Ehhez pedig gondolatok kellenek.
Ez pedig nem könnyű. Pláne ha eleve kettős létben él. Tanár, és művész egyszerre.
Egyik kedvenc íróm Milan Kundera:
„Akkor hát mit válasszunk? A nehezet vagy a könnyűt?
Ezt a kérdést tette föl magának Parmenidész Krisztus előtt a hatodik században. Úgy látta, hogy az egész világ ellentétpárokra van felosztva: fény-sötétség, finomság-durvaság, meleg-hideg, lét-nemlét. Az ellentétpár egyik pólusát pozitívnak tartotta (fény, meleg, finomság, lét), a másikat negatívnak. Az efféle negatív és pozitív pólusra való felosztást gyerekjátéknak vélhetnénk. Egyetlen eset kivételével: melyik a pozitív, a nehéz vagy a könnyű? (…) Csak egy dolog biztos: a nehéz-könnyű ellentét a legtitokzatosabb és legsokértelműbb az összes ellentét közül.”
A tanár-művész lét nem ellentétes, de ellentétes gondolatokat hoz az emberből ki. A tanár a másikra ügyel és fejleszti, ahogy tudja a személyiséget, kifelé figyel, a művész inkább befelé néz, majd amit bent lát igyekszik megmutatni másoknak. Önmagából ad az alkotása által.
Az hogy ő maga kicsoda, az nagyon sok mindenen múlik.
A hatások, melyek érik, melyek engem is értek befolyásolnak tanár-, és művész személyiségként is.
A tanári pálya hálás, sok kinevelt művész, tanárkolléga. Táborokban művésztanárként, majd saját táborban vezető tanárként egyfajta utat, példát mutatok.
Művészként pedig miután megszereztem a szerintem elégséges tudást ahhoz, hogy képeket alkossak, tervezgetek. És festek.
A technika megtanulható, könnyebben nehezebben. A kedvenc az akvarell, de olaj, tempera képeket is készítek. Másra alkalmas eszközök a sajátosságai miatt.
Ami a cél, a hitelesség. Ha egy kép témájában, technikájában, mondanivalójában nem az, akkor a nézőnek sem tetszik. Igyekszem az akvarell sajátosságait kihasználva képet alkotni, ugyanígy más technikákban is.
Témaválasztásom pedig mindig belülről fakad. Mit szeretek, mit szeretnék láttatni, milyen gondolatokat lenne jó elindítani egy-egy képpel. Változik, a hangulattól, az élménytől, a megoldandó feladattól függően.
Örömből festek, és örömmel…. mindig jó kedvel, szeretve festeni.
A többi szinte csak körítés.
Végzettségek:
– Magyar Képzőművész Egyetem: Képzőművész-tanár 2016
– Szegedi Tudományegyetem: Képi ábrázolás – festészet 2012
– Eötvös Lóránd Tudományegyetem: Pedagógia szakos bölcsész 2005
– Eötvös Lóránd Tudományegyetem: Pedagógia szakos tanár 2005
– Képző és Iparművészeti Szakközépiskola: kerámia készítő
Egyéb tevékenységek:
– Gyáli Képzőművészek egyesületének vezetése 2000-2009
– Szálkai Szabadiskola táborvezető 1998-2005
– Mártélyi Szabadiskola fiatal tagozatának tanára 2006-2010
– Szentbékkállai Képzőművésztábor 2010-
– Amatőr képzések, szakkörök
– IWS Hungary tagság
Csoportos kiállítások:
– Gyáli téli tárlatok
– Mártélyi képzőművészeti szabadiskola tárlatai
– Szálkai művésztelep záró kiállításai
– Ceredi művésztelep kiállítása
– Felsőpakonyi Téli Tárlat
– Szentbékkállai Képzőművész Tábor kiállításai
– Kertész29 galéria Kép a falon csoporttal
– Vajda Hunyad vára Vadásztájképfestő kiállítás
– Százdi művésztelep
– Bozsó János művésztelep zárókiállítása 2010.
– Bicikliart 2015.
– Dunaharaszti műkedvelő festőverseny 2016.
– Nemzetközi Miniatűr Kiállítás 2017
– Kertészeti Egyetem Budapest IWS Hungary szervezésében 2017
– IWS-Pakisztán 2ND International Watercolour Biennale 2018
– Fabriano In Acquarello 2018, In Arte Fabriano szervezésében 2018
– Fabriano In Acquarello 2022 Bologna, In Arte Fabriano szervezésében
Önálló kiállítások:
– Pitypang galéria 1998.
– Karinthy Frigyes Művelődési központ 2000.
– Gyáli közösségi ház 2003.
– Vecsési kiállítóterem 2006
– Gyáli közösségi ház 2006.
– Vecsési kiállítóterem 2010.
– Felsőpakonyi Közösségi ház 2013.
– Patay László Városi Képtár 2020, Ráckeve